“`html
Rahmi Koç Müzesi’nde “Horse Power” Sergisi Açıldı
Geçtiğimiz akşam Haliç’teki Rahmi Koç Müzesi’nde görülmeye değer bir serginin açılışına katıldım. Müze, 30. yıl dönümünü kutlamak amacıyla özel bir sergi düzenledi. Serginin adı “Horse Power…” yani “Beygir Gücü…” olarak belirlendi. Bu sergi, “Atın otomobille, sanatın mühendislikle buluştuğu müthiş bir tarihsel yolculuk” olarak tanımlanıyor. Gerçekten de sergiyi ve müzeyi çok iyi özetleyen bir ifade. Herkese, çocuklarınızla birlikte gidip gezmenizi özellikle tavsiye ediyorum; eminim etkilenmeyeceksiniz.
Bir İş Adamının Para Kazandırmayan Yatırımları
Açılış konuşmasında Rahmi Koç, müzenin kuruluş hikayesini detaylarıyla aktardı. Ardından Koç ailesinin diğer müze yatırımlarını ele alan bir belgesel izlendi. İki nokta beni derinden etkiledi. Birincisi, sıfırdan bir müze kurmanın ne kadar zorlu bir süreç olduğuydu. Harabe durumundaki mekanların üstünde, dünya standartlarında sanat mekanları yaratıyorsunuz. İkincisiyse, Koç ailesinin Ayvalık’taki kültürel yatırımlarıydı; gerçekten etkileyici sanat merkezleri. Rahmi Koç’un yaşamının bu dönemine dair şu sözleri benim için oldukça anlamlıydı: “Hayatımın önemli bir kısmı eğitim, sağlık ve müzecilikle geçiyor. Kısacası, ben bir iş adamıyım ama hayatım para getirmeyen üç şeyle dolu.” Son sözlerinde ise “Herkes bunu yapmalı.” vurgusunu yaptı.
Kordonla Ayrılmış Bölümde Tanınmış İsimler
Konuşmaların gerçekleştirildiği bölümün girişinde VIP yazılı bir alanda kordonla ayrılmış bir bölüm vardı. Ancak bu alan aslında herkese açık gibiydi; gelen davetlilerin çoğu bu ‘VIP’ bölüme giriş yapabilecek kişilerdi. İlk gelen isimler arasında, eski Başbakan Yardımcısı Hüsamettin Özkan, iş insanları Aydın Doğan ve Cengiz Yalçın yer aldı. Bu yıl Aydın Bey, göze çarpan bir şekilde daha sağlıklı ve enerjik görünüyordu. Ardından İlhan Kesici ve eşi bu bölüme katıldılar ve son olarak Koç ailesinin en yaşlı üyesi Semahat Arsel’e katılan eski TÜSİAD Başkanı Arzuhan Yalçındağ vardı.
İstanbul Valisi ve Belediye Başkanının Yanında Rahmi Koç
Rahmi Koç’un oturduğu bölümde siyasi ve bürokratik ağırlık göze çarpıyordu. Bir tarafta İstanbul Valisi Davut Gül, diğer tarafta ise Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu yer alıyordu. İmamoğlu’nun yanında Beyoğlu Belediye Başkanı İnan Güney ve ardından Koç Holding CEO’su Levent Çakıroğlu bulunuyordu. Rahmi Koç’un karşısında, eski Dışişleri Bakanı ve TBMM Başkanı Hikmet Çetin oturuyordu. Ekrem İmamoğlu, konuşmasında Hikmet Çetin’i “Sayın Genel Başkanımız” olarak anarak saygı gösterdi. Pazar günü yapılacak açılış konuşmasında Hikmet Çetin’in de yer alması planlanıyor.
Rahmi Koç Caddesi Hayırlı Olsun
Gece boyunca gazetecilik açısından dikkat çeken bir an, İBB Başkanı’nın müzenin önünden geçen caddeye “Rahmi Koç Caddesi” isminin verildiğini açıklamasıydı. Bu caddeye takılan levhanın bir kopyasını Rahmi Koç’a hediye ederek “Beyoğlu’muza hayırlı olsun” dedi. Rahmi Bey ile bu plakayı tutarak fotoğraf çektirdiler.
Ocak Ayında Feshane’de Büyük Sergi Duyurusu
İmamoğlu, Rahmi Koç Müzesi ve çevresindeki müzeler ile Feshane’nin Haliç’i İstanbul’un önde gelen kültür ve sanat merkezi haline getirdiğini dile getirdi. Ayrıca, Ocak ayında Mustafa Taviloğlu’nun ailesine ait koleksiyondan büyük bir serginin Feshane’de açılacağını belirtti. Adını vermediği bu serginin Ahmet Güneştekin’in yeni sergisi olduğunu öğrenmiş olduk. Güneştekin’in İzmir’de gerçekleştirdiği “Gavur Mahallesi” sergisi 3 milyon ziyaretçiye ulaşmıştı; merakla İstanbul’un rakamlarını bekliyoruz.
Özel Bölümde Sadece İki Ekonomi Gazetecisi Vardı
Rahmi Koç’un davetinde fazla sayıda gazeteci bulunmadığını gözlemledim. İktidar yanlısı medyanın çoğunlukla davet edildiği ve Cumhurbaşkanı’nın olmadığı etkinliklerden uzak durdukları için katılmadıkları sonucuna vardım. Özel bölümde gördüğüm tek iki gazeteci Vahap Munyar ve artık Youtuber olarak tanınan Şelale Kadak idi. Kendi kendimi gazeteci olarak değil, daha çok pop sosyolog olarak tanımladığım için gazetecilerin arasında saymıyorum.
Dünyanın Son Buhar Makinesi Sergileniyor
İki yıl aradan sonra tekrar ziyarette bulunduğum Rahmi Koç Müzesi her seferinde farklı bir etki bırakıyor. Serginin giriş bölümünde etkileyici bir otomobil bölümü dikkatimi çekti; neredeyse ilk modellerden itibaren pek çok tasarım sergileniyor. 1930-40’lı yıllara ait otomobillerin tasarımları ise beni oldukça etkiledi. Rahmi Koç, tam arkamdaki dev bir makinayı işaret ederek “Dünyada üretilen son buhar makinesi” dedi. Ayrıca, sergiye özel olarak dünyanın en eski “Megayat” türü teknelerinden birinin Haliç’e getirilip demirlendiğini aktardı.
Koç Ailesinin Z Kuşağı Temsilcisi: Rahmi Koç mu?
Rahmi Koç’un cesur giyim tarzı her zaman beni etkilemiştir. Önceki akşam karşımda çizgili bir siyah takım vardı. Nereden aldığını öğrenmek istememe rağmen soramadım. Klasik iş dünyası için oldukça yenilikçi bir tarzı var. Türk iş dünyası genellikle lacivert ve gri tonlarına yönelir; Rahmi Bey ise tam tersine canlı renkleri tercih ediyor. Gerçekten 94 yaşında birinin bu tarzda giyinmesi hoşuma gidiyor. Buna karşılık, oğulları Ali ve Ömer Koç’un giyim tarzları babalarının yanında oldukça klasik kalıyor. Eğer yeni ve eski nesil kıyaslanacak olursa, Rahmi Koç Z kuşağını temsil ediyor gibi görünüyor.
Ömer Koç’un Çalışma Odasındaki İki Fotoğraf
Elbette, Ömer Koç’un giyimde klasik tercihlerde bulunduğunu belirtmeliyim. Ancak sanat ve kültür anlayışında, en klasik eserlerden en modern eserlere kadar geniş bir yelpaze sunuyor. Kendi koleksiyonundan sergilenen modern sanat eserleri, benim gibi avangard birini bile şaşırtacak kadar cesur. Ailesinin müzeleriyle ilgili belgeselinde çalışma odasında, arka planda dikkat çeken iki Atatürk portresi var. Bu da Koç ailesinin Vehbi Koç’tan beri süregelen Atatürkçü anlayışının üçüncü nesilde de devam ettiğinin bir göstergesi.
Antalya’ya Nickelodeon Geliyor
Gecede Rixos Otellerinin kurucusu Fettah Tamince ile karşılaştım. Onun Haliç’teki Tersane kompleksi, Rahmi Koç Müzesi’nin komşusu oldu. Geçtiğimiz günlerde Rahmi Bey, Tersane’yi ziyaret etmiş ve uzun uzun sohbet etmişler. Tamince, Türkiye’deki otelcilik ve eğlence sektöründe en geniş vizyona sahip isimlerden biri. Bir diğer projesi olan “Land of Legends” eğlence parkı, bölgesel düzeyde bir Disneyland gibi oldu. Şimdi bu temalı parka çocuk eğlencesi dünyasının büyük ismi Nickelodeon gelmeye hazırlanıyor. Ayrıca Katar’da 3 milyar dolarlık “Land of Legends” tema parkı açmak amacıyla anlaşmalar yapılmış.
Açık Büfede Dikkat Çeken İki Masa
Rahmi Koç Müzesi’nde sunulan açık büfe gerçekten muhteşemdi. Divan’ın hazırladığı açık büfelerde her zaman müthiş çeşitlilik ve albeni mevcut. Ancak, her seferinde aynı zorluğu yaşıyorum; bu kadar güzel yemekleri ayakta tüketemiyorum. Außerdem, ayakta sohbet ettiğinizde yemek yemeye zaman kalmıyor. Gözüm özellikle İtalyan masasında, peynir ve makarnalarda kaldı. Ayrıca çeşitli türlerden oluşan somon füme masası da oldukça ilgi çekiciydi; çünkü hızlıca geçip Fettah Tamince’nin Rixos Tersane Otelindeki Tarkan konserine yetişmem gerekiyordu.
Bir Kadın için Tarkan’ı Yakından İzlemek
Tersane Rixos’un restoranlarını daha önce bazı arkadaşlarımdan duymuştum ve hepsi övgüyle bahsediyordu. İlk kez kendi gözlerimle gördüm ve gerçekten modern bir otel olmuş. Büyük salonda “Brothers” tarafından düzenlenen Tarkan konserine davetliydik. Brothers, dünya çapında tanınmış Pernod Ricard’ın viski üreten bir şirketinin ismi. Pernod Ricard Türkiye’nin başarıları, şirketin küresel ölçekli yönetiminde de önemli bir konumda bulunmasını sağladı. İşte bu başarının kutlanması amacıyla bir Tarkan konseri düzenlendi.
Karanlık Salonda Lazer Işınlarının Dansı
Salon son derece az ışıkla aydınlatılmıştı; neredeyse tamamen karanlıktı. Bu karanlığın içinde müziğin ritmine uygun şekilde hareket eden çok etkileyici lazer ışınları arasında dolaşıyordunuz. Katılımcıların çoğu daha çok siyah renkler giymişti, sahne dekoru da buna paralel bir şekilde tasarlanmıştı. Girişte çok fazla davetlinin olmaması, katılanların çoğunun Tarkan’ı ilk kez bu kadar yakın görme fırsatını yakalayacağı anlamına geliyordu.
Son Yıllarda Bu Kadar Güzel Kadınla Aynı Salon
Pop sosyolog gözlemim sonucunda salondaki kadınların fazla olması dikkatimi çekti. Aynı zamanda erkek gözlemim olarak, son yıllarda bu kadar çok güzel kadını bir arada görmediğimi söyleyebilirim. Bu durum dikkatimi çekti ve birçok kadınla sosyal bir muhabbet etme imkânım oldu; bu da oldukça keyifliydi.
Konsere Gidememek, Yaştan Dolayı mı?
Konsere kalamadım çünkü ertesi gün Hatay’a gitmem gerekiyordu ve iyi bir uyku almaya ihtiyaç duydum. İsterseniz bu durumu yaşa atfedebilirsiniz. Tarkan’ı dinleme isteğim vardı; “Kuantum 51” adlı albümünü çok beğeniyorum. “Müteşekkir” adlı şarkısını ayrı bir hayranlıkla dinliyorum. Bu albüme ait “Kuantum Remixes” bölümü de oldukça ilgi çekici; özellikle Elber Tutku’ya yazdığı “Darmaduman” şarkısı son zamanlarda vazgeçemediğim parçalardan biri.
Konsere Giden Kadınların Yorumları
Dün sabah, konsere katılan bazı kadınlarla sohbet ettim. Çoğu “Muhteşemdi” yorumunu yaptı. Sezen ve Ajda’yı da sevdiklerini, ancak Tarkan’ın çok farklı bir büyüye sahip olduğunu söylediler. “Otuz yıldır eksilmeyen bir büyüsü var” dediler. Bir kadın “Türkiye’de Tarkan’dan başka kimseyi bu kadar sevmiyorum” dedi.
Tarkan’ı Kadın ve Erkek Gözüyle İzlemek Farklı
Gerçekten de Tarkan kaç yaşında olursa olsun eskimiyor; yaş almıyor. Şunu anladım ki, Tarkan’ı erkek perspektifinden izlemek ile kadın bakış açısıyla izlemek oldukça farklı bir deneyim.
Türkiye’de Viski Pazarının Hızla Büyümesi
Konser dışında Pernod Ricard Türkiye Başkanı Selçuk Tümay, Türkiye ekonomisi hakkında bazı önemli bilgiler paylaştı. Türkiye’de viski pazarının hızla büyüdüğünü ve viski tüketiminin bira ve rakının ardından üçüncü sıraya yerleştiğini duyurdu. Ayrıca, Türkiye’nin İskoçya’nın viski ihracatında beşinci pazar haline geldiğini ve Chivas’ın dünyada bir numaralı pazarı konumuna yükseldiğini belirtti. Bu nedenle Pernod Ricard, Türkiye’yi önümüzdeki 10 yıl içinde yatırım yapılacak pazarların lideri olarak görüyor ve şirket tarihinin ilk kez Türkiye için özel olarak üretilen viski üretimi gerçekleşecek.
Gecenin iki ayrı davetinden aktarmak istediklerim bunlardı.
“`